Träning som senior

      Kommentarer inaktiverade för Träning som senior

Att hålla kroppen frisk är ett problem för alla, det är många som rör på sig alldeles för lite och känner sviterna av det på ålderns höst. Men bara för att du är pensionär betyder det inte att det är för sent! Du kan alltid börja träna för att förlänga livet, bli starkare och hålla kroppen i gott skick.

Träning mot demens

Det finns forskning som pekar på att träning kan minska riskerna att drabbas av Alzheimers och demens. Det finns så klart mycket du kan göra för att behålla dina kognitiva förmågor men just träning är superbra! Du ska gärna höja pulsen och svettas lite varje dag. En rask promenad, en omgång boule eller något annat du tycker är roligt kan räcka för att du ska få behålla dina minnen i många år framöver.

Styrketräning överlägset bäst

Det seniorer behöver mest är styrketräning. När man blir äldre förlorar man muskelmassa och musklerna blir stelare. Det går inte att motverka med promenader, medan promenader är bra för att hjärta och hjärna är det styrketräningen som gör att du kan fortsätta med promenaderna i hög ålder och klarar av vardagliga aktiviteter utan smärta eller förhinder.

Äldre har större behov av styrketräning än ungdomar och vuxna. Helst ska man börja i tid, alltså redan som ung eller åtminstone i 30-årsåldern. Men för dig som redan är över 60 är det ännu viktigare att komma igång och arbeta med musklerna. Du kan köpa hem ett par hantlar för att träna armarna och komplettera med en medicinboll för bålstyrka och enkla squats eller knäböj för att stärka lår och vader.

Det finns även styrketräningspass på gym riktad mot seniorer där du har den extra fördelen att umgås med andra människor och få nya vänner! Forskning visar faktiskt att umgänge och vänskap är en viktig del av livet för att vi ska må bra.